Typová kvalifikace v East Midlands

Typová kvalifikace v East Midlands – Starter Pack

15.6.2017 v rubrice Výcvik v Evropě a UK, Vyzkoušeli jsme, Komentáře (0)

Na začátku tohoto roku jsem absolvoval typovou kvalifikaci ve výcvikovém středisku Ryanair v anglickém East Midlands. V dnešním článku se s vámi podělím o několik užitečných tipů, které se budou hodit zejména těm, kteří se na typovku do EMA chystají.

Ze zkušeností ostatních, které jsem během výcviku potkal, se budu snažit také krátce nastínit rozdíly mezi typovou kvalifikací v East Midlands a Amsterdamu, což může někomu usnadnit výběr.

Doprava do East Midlands (a zpět)

Z Česka máme hned několik možností, jak se do East Midlands dostat. Já jsem zvolil cestu letadlem s přestupem v Ženevě (Praha – Ženeva se Swiss a Ženeva – East Midlands s Jet2). Společnost Jet2 má z Prahy i přímý spoj, ale nelétá denně a v mém případě byla cena o mnoho vyšší, než varianta s přestupem.

Další možností je využít let do Londýna (Stansted, Luton), Birminghamu, nebo Manchesteru a dále pokračovat autobusem nebo vlakem, případně si půjčit auto. Osobně jsem během 2 cest domů vyzkoušel trasu přes Stansted.

V prvním případě jsem ze Stanstedu do East Midlands využil autobus. Cesta je zpravidla s jedním přestupem v Leicesteru (ze stejného místa, na které vás autobus přiveze, pokračujete také dál) a trvá asi 5 hodin. Cena bývá kolem 35 liber, záleží, kdy lístek koupíte. Pokud byste zvolili pro cestu vlak, připravte si 80 – 100 liber, tedy výrazně více. Do cíle se však dostanete za zhruba 3 hodiny.

Letadla Ryanair v East Midlands

Obrázek 1: East Midlands brzy ráno před jedním z mých odletů domů

Ve druhém případě jsme si ve skupině pronajali auto, které se dá půjčit v Londýně a odevzdat zpět v East Midlands. V obou destinacích je přímo na letišti několik autopůjčoven. Cena i s příplatkem za vrácení na jiném místě než bylo místo zapůjčení byla okolo 100 liber i s pojištěním. Benzín nás vyšel na cca. 20 liber. Při rozpočítání mezi 5 osob se tak dostáváme na cenu nižší než autobus a cesta se dá autem urazit do 2 hodin.

Všechny výše uvedené možnosti je možné samozřejmě využít i recipročně na cestu zpět. S cestami přes Manchester nebo Birmingham nemám žádné zkušenosti, ale někteří piloti z mé skupiny je pro dopravu do EMA využívali.

Ubytování v East Midlands

Po příletu do East Midlands zjistíte, že letiště je vlastně uprostřed ničeho a dodnes je mi záhadou, jak se zde může tak velké letiště uživit. Obzvláště zvážíme-li fakt, že všechna okolní větší města jsou ve velmi dobré dojezdové vzdálenosti na letiště v Londýně, Manchesteru nebo Birminghamu.

Přímo na letišti se lze ubytovat asi ve 2 hotelech (Radisson Blu, Holiday Inn). V obou případech vás cena na noc vyjde kolem 80 liber. Se slevou na Ryanair ID se můžete dostat na 50 liber, ale i to je při 2 – 3 měsíčním pobytu velmi neekonomické.

Další možností je hledat ubytování u soukromníků v okolních vesnicích. Níže nastíním výhody a nevýhody jednotlivých lokalit a dále se podíváme, jak nejlépe najít samotné ubytování:

  1. Kegworth – Zde jsem strávil většinu času já. Nevýhodou je to, že ve “městě” je pouze jeden obchod s potravinami (Co-op). Otevírá v 7 hodin ráno a zavírá v 10 večer, a to každý den včetně neděle. Dále je zde pekárna, kde se dají koupit kolem 3 liber plněné bagety a bulky, ale otevírá v 6 ráno a zavírá už ve 2 hodiny, výjimečně ve 4. Ve městě je i pošta a několik malých restaurací / kaváren. Doprava na letiště je žlutými nebo modrými autobusy Skylink, cena za zpáteční lístek kolem 3,5 libry a cesta trvá mimo špičku asi 15 minut. Intervaly ve všední dny jsou kolem 20 minut a první a poslední autobusy jezdí tak, že se dá v pohodě stíhat ranní i pozdní večerní slot na simulátor.  Doporučuji vždy kupovat zpáteční jízdenku, cestu zpět můžete využít i třeba po týdnu a je to levnější.
  2. Castle Donington – Vesnice se nachází na přesně opačném konci letiště, než Kegworth. Výhodou jsou 2 obchody, mnoho restaurací a kaváren (všechny však otevírají po 5pm) a častější spojení na letiště, které je opět zajištěno autobusy Skylink (žluté a modré) a cena za zpáteční lístek je přibližně stejná, jako z Kegworthu.
  3. Diseworth – Z mapy se může zdát, že se jedná o nejlépe situovanou lokalitu pro bydlení v blízkosti letiště. Opak je však pravdou. Do Diseworthu je z letiště velmi chabé dopravní spojení (prý jen asi 2x denně) a tak vám nezbude nic jiného, než využít pronájem auta, taxi, nebo jízdu na kole. Tuto variantu tedy nedoporučuji.
  4. Loughborough – Jedno z větších měst (60 tis. obyvatel) ve stále dobré dojezdové vzdálenosti na letiště. Bydlí zde hodně cabin crew, protože se jedná o jediné rozumně dostupné místo, kde se dá i během dnů volna najít nějaké vyžití (obchody, sport, kina). Doprava stejná jako v předchozích případech, cena za zpáteční lístek na letiště kolem 6 liber.

Nejlevnějším řešením je poptat pokoj přes Airportrooms1 na Facebooku. Když na stránce pošlete zprávu, odpoví vám chlápek jménem Rob a pošle vám detailní info s aktuálními možnostmi a cenami. Ceny se pohybují od 350 – 450 liber na měsíc, dle typu pokoje, lokality, délky pobytu, apod. Při krátkodobém pronájmu účtuje většinou 25 liber / noc. Bydlet budete v jednom z domků v Castle Donington nebo Kegworth a dům budete sdílet s dalšími piloty. Jakkoliv může Facebook stránka a případná komunikace s Robem vypadat pochybně, vše funguje a jedná se o nejlevnější možnost, jak v East Midlands bydlet. Osobně vyzkoušeno několikrát.

Kegworth

Obrázek 2: Jedna z ulic v Kegworthu, kde jsem nějaký čas bydlel.

Doporučuji Roba kontaktovat s předstihem, přestože má prý v okolí pokojů několik desítek, 2x se mi stalo při poptávce krátkodobého pobytu, že nebylo místo. Při rezervaci na měsíc a více vyžaduje dopředu zálohu 100 liber, zbytek se doplácí při příjezdu (osobně, PayPal, převod z účtu).

Pokud neseženete pokoj u Roba, můžete zkusit hledat přes Airbnb. Nabídek není moc, ale pořád se jedná o levnější variantu, než zůstat v hotelu, ač jsou ceny zpravidla vyšší, než pokoje přes Airportrooms1.

Stravování během výcviku

S jídlem je to v East Midlands horší. Před svým příjezdem jsem očekával, že ve výcvikovém centru bude kantýna, jídelna, nebo něco podobného. Bohužel nic takového zde nenajdete a jediné místo, kde se dá přímo v budově koupit jídlo, je několik automatů s pár toasty, bagetami, čokoládovými tyčinkami, chipsy a nápoji.

Zbývají tedy dvě možnosti. První z nich je nosit na výcvik jídlo z domu. V obou budovách výcvikového střediska jsou k dispozici mikrovlnky, kde je možné vlastní jídlo ohřát.

Druhou možností je potom stravování na letišti. Terminál je zhruba 10 minut chůze z výcvikového centra. V terminálu je několik obchodů, kavárna a jeden menší fastfood (budova Departures, těsně před security), kde je možné koupit plnohodnotná jídla. Ceny jsou vyšší a za oběd zde necháte cca. 8 – 12 liber. Alternativou je malá restaurace, od výcvikového střediska směrem na druhou stranu, než je terminál. Přesná poloha se těžko popisuje, ale hledejte zhruba v těchto místech. I sem se dá rychlou chůzí o polední pauze dojít, cesta trvá cca. 10 minut a problémem bývají spíše fronty a čekací doba na jídlo. Ceny za jídlo se pohybují kolem 6 liber.

Rozdíl mezi typovkou v Amsterdamu a East Midlands

Jak jsem psal v úvodu, informace níže mám pouze z doslechu, protože jsem ve výcvikovém středisku v Amsterdamu nikdy nebyl. Budu rád za jakýkoliv komentář nebo doplnění.

První a zásadní rozdíl je už jenom v tom, že výcvikové středisko je umístěné zhruba 15 km od centra města, takže během dnů volna máte nespočet možností, jak trávit svůj volný čas. Na druhou stranu je potřeba zvážit, jestli to nemůže působit jako zbytečně rozptylující faktor odvádějící pozornost od učení. Typová kvalifikace je náročná, vyžaduje koncentraci a téměř kontinuální přípravu a učení, ať už na simulátory nebo teoretické zkoušky.

Simulátor B737-800W

Obrázek 3: Jeden za 4 simulátorů Boeing B737-800W, které se ve výcvikovém centru v East Midlands nacházejí

V Amsterdamu jsou narozdíl od East Midlands také externí instruktoři (piloti jiných společností, než je Ryanair). Několik pilotů si stěžovalo, že tito externí instruktoři jsou velmi benevolentní k našim SOPs. To je pro výcvik samozřejmě špatně a může to způsobovat problémy během závěrečné zkoušky (LST) nebo následného line trainingu.

Co se týče ubytování, prý se shání podstatně hůře, než v East Midlands. Cenově by při ubytování v soukromí měly pokoje vycházet zhruba srovnatelně, jako je tomu v EMA.

Dalším rozdílem je stravování. V Amsterdamu by měla být přímo ve výcvikovém středisku kantýna. Nápoje jako káva nebo čaj jsou zdarma.

Pokud budete dělat typovou kvalifikaci v Amsterdamu (týká se pilotů Ryanair), cestě do East Midlands se nejspíše stejně nevyhnete. Část typové kvalifikace nazvaná Safety and Emergency Procedures (SEP), což je výcvik asi na 3 – 5 dnů, se totiž v Amsterdamu necvičí.

Budu rád za jakékoliv připomínky, doplnění, komentáře nebo dotazy pod článkem.

Líbí se vám článek? Podělte se o něj s ostatními
31

Autor: Jakub Velička

Létám jako dopravní pilot u společnosti Ryanair. Zabývám se pilotním výcvikem v Evropě, zajímám se o všechny informace s ním spojené.

Zanechte komentář nebo názor




(Komentáře podléhají schvalování, po odeslání jsou zobrazeny zpravidla do 24 hodin)

Komentáře k článku

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Simple Share Buttons