Teorie ATPL na Oxford Aviation Academy

Teorie ATPL na Oxford Aviation Academy: Studijní materiály a dálková příprava (2. díl)

5.11.2016 v rubrice Výcvik v Evropě a UK, Vyzkoušeli jsme, Komentáře (2)

Ve druhém díle o studiu ATPL na Oxford Aviation Academy se podíváme na studijní materiály a průběh dálkové přípravy během distanční formy studia. Jak jsem již zmínil v prvním díle seriálu, předpis stanovuje, kolik hodin při dálkovém studiu může být formou samostudia a kolik hodin musí být absolvováno prezenční formou. OAA dělí studium na 530 hodin domácí přípravy a 120 hodin přípravy v učebně.

Co je obsahem výukových materiálů pro samostudium?

Materiály pro domácí přípravu jsou doručeny zhruba týden po oficiálním zápisu do kurzu a stvrzením přihlášky platbou. O distribuci se stará společnost UPS, která vám přiveze dva balíky o celkové váze asi 24 kg (nedoporučuji nechat posílat do práce, pokud nemáte auto abyste si zásilku převezli domů :)).

ATPL učebnice Oxford Aviation Academy

Obrázek 1: Zábava na 10 měsíců

Obsahem materiálů je:

  • Průvodce studiem se všemi praktickými informacemi o studiu a zkouškách.
  • 14 učebnic k jednotlivým předmětům ATPL.
  • Vytištěné CAPs k předmětům Plánování a monitorování letu (CAP 697), Mass & Balance (CAP 696) a Výkonnost letadel (CAP 698). “CAPy”, jak se také někdy v češtině říká, jsou jakési publikace vydávané britským úřadem pro civilní letectví. Obsahují výtah z předpisů, vzorová data pro účely zkoušek, apod.
  • 2 CD s výukovými videi – ty jsou mimochodem dostupné také online, takže CD nemusíte používat, viz. níže.
  • Jeppesen Airway Manual – bichle plná map a plánků letišť. Používá se při studiu předmětů Navigace a Plánování a monitorování letu.

Dále budete ke studiu potřebovat navigační plotter, E6B počítadlo, kalkulačku, kružítko a další pomůcky. Ty součástí balíčku pro samostudium nejsou. Osobně jsem si koupil takové pomůcky, které jsou schváleny pro použití ke zkouškám (uvedeno ve studijním manuálu), abych je pak před zkouškami nemusel měnit a zvykat si na jiné.

Oxford Interactive Video

Obrázek 2: Screenshot videa z Oxford Interactive

Emailem vám přijde přístup do Oxford Interactive, což je e-learningový systém obsahující soubor videí a interaktivních animací ke každému předmětu. Každé video nebo animace je včetně progress testu, které je potřeba v průběhu samostudia plnit, aby instruktoři v Oxfordu viděli, jak si vedete a které předměty nebo oblasti vám dělají potíže.

Celé studium je pak rozděleno do dvou bloků, škola je označuje jako Phase 1 a Phase 2. Předměty, které patří do Phase 1:

  • Airframe / Systems / PowerPlant / Electrics
  • Instrumentation
  • Human Performance and Limitation
  • Meteorology
  • Principles of Flight
  • VFR Communication
  • IFR Communication

A předměty, které patří do Phase 2:

  • Air Law
  • Mass and Balance
  • Performance
  • Flight Planning and Monitoring
  • General Navigation
  • Radio Navigation
  • Operational Procedures

Subjektivně mi přišlo, že Phase 2 je těžší, ale většina mých spolužáků to mělo naopak, asi je to hodně individuální. Na každou fázi jsem si vyhradil 4 měsíce, ve kterých jsem ji chtěl dokončit. Ve výsledku jsem ale musel druhou fázi rozdělit a celkově tak dělat zkoušky ve 3 vlnách – 6 předmětů (listopad 2015), 5 předmětů (duben 2016) a 3 předměty (červen 2016).

Oxford ATPL učebnice

Obrázek 3: Ukázka učebnice ATPL (Meteorologie)

Po dokončení samostudia ke každé z fází následuje tzv. brush-up course, tedy pobyt přímo v Oxfordu, kde s vámi výukou na učebně dopilují doma nabité znalosti a připraví vás ke zkouškám. Brush-up kurzu budu věnovat celý příští díl tohoto seriálu.

Jaký postup se mi při učení osvědčil?

Celkově mohu říct, že samostudium vyžaduje přísnou disciplínu. Je potřeba si stanovit přesný plán a ten dodržovat. Pokud člověk pracuje, je těžké se po 8 hodinové pracovní době dokopat k dalším 4 – 5 hodinám studia. Dá se na to ale zvyknout a jakmile na daný režim najedete, nesmíte polevit a jde to. Výhodou je, že se dálkový kurz dá natáhnout na delší časové období, takže zde je určitý prostor pro uzpůsobení individuálním potřebám. Není stanoveno, jak rychle musíte samostudium zvládnout, abyste mohli postoupit k brush-up kurzu. Termínů je každý rok vypsáno dostatek, takže záleží jen na vašem tempu. Jediným limitujícím faktorem je legislativa, která říká, že je potřeba dokončit všechny ATPL zkoušky do 18 měsíců od prvního pokusu o složení jakékoliv ze 14 zkoušek.

Postup, který se při učení osvědčil mně:

  1. Shlédnout všechny videa k danému předmětu – Pokud se učení věnujete denně po práci, včetně víkendů, dají se v průměru videa k jednomu předmětu zvládnout za zhruba 1 – 2 týdny.
  2. Ihned po každém videu splnit progress test k danému videu. Test opakovat tak dlouho, dokud nedosáhnete úspěšnosti alespoň 75% (pass mark u zkoušek). Zpravidla stačí 1 – 2 pokusy, protože informace máte z videa čerstvě v hlavě.
  3. Mezi sledováním videí procházet látku v učebnici, ta je zpravidla obsáhlejší než videa a text vám tak rozšíří znalosti o další poznatky, které ve videích nejsou.
  4. Ke všemu si dělat poznámky rozdělené dle jednotlivých předmětů. Ke každému předmětu si vyhradit jeden list papíru, na který si značte vzorce, které se ve videích a učebnicích objeví. Během procházení databáze otázek zjistíte, že je dobré vše mít na jednom místě. Před zkouškami se pak stačí vzorce z daného listu papíru naučit.
  5. Po dokončení studia k danému předmětu je potřeba splnit tzv. COAPs testy, které jsou součástí výukové platformy Oxford Interactive. K některým předmětům je test jeden, k jiným třeba 6. Na test máte pouze jeden pokus, není časově omezený a měli byste dosáhnout úspěšnosti alespoň 75%. Subjektivně mi přišlo, že tyto COAPs testy obsahují dost těžké a komplexní otázky, rozhodně těžší, něž jsou otázky v oficiálních databázích (Aviation Exams, BGS Online, apod.).
  6. Po dokončení všeho výše k danému předmětu přecházím k databází otázek. Používal jsem Aviation Exams, která dle instruktorů v Oxfordu nejlépe reflektuje skutečnou databázi oficiálních otázek u zkoušek, ač se její přesnost s časem snižuje, protože EASA pravidelně přidává další a další otázky (jeden z větších updatů proběhl například letos v únoru, bylo přidáno 1400 nových otázek). Ke každému předmětu jsem se snažil před zkouškami projít kompletně všechny otázky. Nepovedlo se mi to jen v případě Meteorologie, kde bylo otázek asi 1800, a Principles of Flight, kde byl počet podobný. Nicméně obě zkoušky jsem udělal.

CAPs

Obrázek 4: Grafy a výpočty Mass & Balance si rychle oblíbíte 😀

Procházení databáze otázek, ať už Aviation Exams nebo třeba Bristol, považuji za důležitou a nedílnou složkou studia. Jde o to, že otázky jsou často formulovány poměrně nešťastně a někdy není na první pohled zřejmé, na co se CAA vlastně ptá. Případně se můžete setkat s otázkami, kde je pro jednoznačnou odpověď nedostatek informací, nebo otázkami, kde je v nabídce správných odpovědí více (a CAA chce tu nejvíce správnou :)).

Namátkou si teď vzpomínám na dotaz formulovaný jako “Proč se v některých případech používá vzlet na snížený výkon?”. Mezi odpověďmi bylo například – kvůli snížení hluku, kvůli snížení spotřeby paliva, kvůli snížení ceny za údržbu motorů, čtvrtou možnost si nepamatuji. Můžete tipovat v komentářích, která z výše uvedených odpovědí je správná. Je tedy důležité zjistit, jakým způsobem se na jednotlivé vědomosti v otázkách CAA ptá a co považuje za správné a co nikoliv. V posledním díle tohoto seriálu se rozepíšu o tom, jak postupovat v případě, že dostanete nejasně formulovanou otázku u zkoušek.

Jepessen mapy pro studium ATPL

Obrázek 5: V předmětech General Nav a Flight Planning and Monitoring je velká část látky vázána na Jeppesen Manual

Všechny hodiny odstudované doma by měly být značeny do formuláře, který ve škole dostanete (vždy datum, čas a studovaný předmět, případně jeho část). CAA si může před zkouškami tento formulář vyžádat pro evidenci toho, jestli student věnoval studiu odpovídající dobu stanovenou předpisem.

Pokud bych měl nějak sumarizovat časovou náročnost jednotlivých předmětů, většinou mi zabralo studium ke každému z nich 1 – 4 týdny (VFR Comms vs. Meteorology) s tím, že jsem studiu věnoval kolem 4 – 5 hodin denně.

Tip: Chceš další díly seriálu 7 dnů před oficiálním vydáním?

Ano, chci!

Musím říct, že výuková videa i knihy jsou opravdu perfektně zpracovány. Pokud studujete ATPL v jiných školách, obojí si k samostudiu můžete dokoupit, ale pravdou je, že se nejedná o nic levného. Jedinou nevýhodou, pro mě osobně dost velkou, je to, že videa nelze spustit na iPadu. Vyzkoušel jsem fakt všechno, ale rozchodit se mi to nepovedlo. Vzhledem k tomu, že jsem studiu věnoval každý den po práci, docela by se mi hodilo sledovat videa na tabletu v posteli, namísto sezení dalších 5 hodin u počítače. Pokud by někdo o koupi videí uvažoval, je možné se podívat na stránkách eshopu na demo.

V příštím díle se podíváme na to, jakým způsobem probíhá výuka a příprava na zkoušky přímo v Oxfordu.

Seriál o studiu teorie ATPL na OAA

Jestli se mi zdárně povede projít celým procesem, rád bych sepsal o studiu celý seriál:

V případě jakéhokoliv dotazu k teorii ATPL na Oxford Aviation Academy se ptejte v komentářích pod článkem, napište mi soukromě přes kontaktní formulář, nebo pošlete zprávu na Facebooku, což je nejrychlejší cesta, jak ode mě získat odpověď.

Líbí se vám článek? Podělte se o něj s ostatními
7

Autor: Jakub Velička

Létám jako dopravní pilot u společnosti Ryanair. Zabývám se pilotním výcvikem v Evropě, zajímám se o všechny informace s ním spojené.

Zanechte komentář nebo názor




(Komentáře podléhají schvalování, po odeslání jsou zobrazeny zpravidla do 24 hodin)

Komentáře k článku

Michael Pech (08.04.2017. v 2:10)

Dobrý den, mam velice bohatou rodinu, která mi slíbila zaplatit ATPL. Bohužel se k tomu zatím nějak nemají. Mohl byste mi prosim poradit kde bych mohl potřebné finance sehnat anebo si půjčit? Je možné platit výcvik splátkami? Jsem zdravý a studoval jsem v USA. Děkuji

Zdeněk Strnad (20.11.2016. v 19:27)

Dobrý den,mám zájem o pilotní výcvik ale je mi 40 let.Dělám výškové soukromě práce a daří se mi dobře ale samozřejmně musím vydělávat.Mám šanci?

Odpověď: Dobrý den, šanci určitě máte, věk není překážkou. Z Vašeho dotazu není zřejmé, jestli máte zájem o pilotní výcvik pro rekreační létání, nebo kariéru dopravního pilota. Ve druhém případě je potřeba zvážit, jestli jste schopen pilotní výcvik financovat, jestli máte dostatečnou zdravotní způsobilost a jaká je Vaše jazyková vybavenost (angličtina). Detailní popis toho, jak se stát dopravním pilotem, najdete v tomto mém článku. Přeji hodně štěstí při plnění svého snu, Jakub

Simple Share Buttons